PSYCHOEDUKACJA

 

UCZEŃ ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI (SPE)

Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi to dzieci, które:

  1. Punktorposiadają orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego;

  2. Punktormają trudności w realizacji standardów wymagań programowych, wynikające z niższych niż przeciętne możliwości intelektualnych;

  3. Punktorposiadają opinie stwierdzające: dysleksję, dysgrafię, dysortografię, dyskalkulię;

  4. Punktormają problemy zdrowotne (dzieci przewlekle chore);

  5. Punktordoświadczyły/doświadczają ograniczeń środowiskowych (dzieci emigrantów, dzieci z rodzin niewydolnych wychowawczo).


Do uczniów ze SPE zalicza się:

  1. Punktoruczniów niepełnosprawnych intelektualnie;

  2. Punktoruczniów niewidomych i słabo widzących;

  3. Punktoruczniów niesłyszących i słabo słyszących;

  4. Punktoruczniów z autyzmem i zespołem Aspergera;

  5. Punktoruczniów z niepełnosprawnością ruchową;

  6. Punktoruczniów przewlekle chorych (astma, hemofilia, padaczka, depresja, schizofrenia, zaburzenia psychotyczne, zaburzenia tikowe, zaburzenia odżywiania [bulimia, anoreksja], cukrzyca);

  7. Punktoruczniów z ADHD;

  8. Punktoruczniów z zaburzeniami w komunikowaniu się;

  9. Punktoruczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się;

  10. Punktoruczniów niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym;

  11. Punktoruczniów szczególnie uzdolnionych.


Dla uczniów ze SPE organizuje się w szkole dodatkowe wsparcie w postaci zajęć specjalistycznych:

  1. Punktorkorekcyjno - kompensacyjnych (dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się tj.: dysleksja, dysgrafia, dysortografia, dyskalkulia);

  2. Punktorlogopedycznych (dla uczniów z zaburzeniami mowy, które powodują zaburzenia komunikacji językowej oraz utrudniają naukę);

  3. Punktorsocjoterapeutycznych lub innych o charakterze terapeutycznym (dla uczniów z dysfunkcjami i zaburzeniami utrudniającymi funkcjonowanie społeczne);

  4. Punktorrewalidacyjnych (dla uczniów posiadających orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego);

  5. Punktordydaktyczno - wyrównawczych (dla uczniów mających trudności w nauce w szczególności w spełnianiu wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla danego etapu edukacyjnego);

  6. Punktorrozwijających uzdolnienia (dla uczniów szczególnie zdolnych).